درباره مهمترین نشانه آرتروز زانو چه می دانید؟

مهمترین مشخصه آرتروز، تخریب تدریجی غضروف مفصلی است.

قسمت دو انتهای هر استخوان، از غضروف که بافتی است انعطاف‌پذیر ساخته شده‌ است. با شروع بیماری آرتروز زانو، غضروف انتهای تحتانی استخوان فمور (ران) و غضروف قسمت فوقانی استخوان درشت‌نی به تدریج دچار تغییرات تخریبی (دژنراتیو) می‌گردد.

به همین ترتیب درگیری و آسیب غضروف کشکک به آرتروز این ناحیه منجر می‌شود؛ بنابراین آرتروز مفصل زانو در دو ناحیه تیبیوفمورال (مفصلی که بین استخوان ران و ساق ایجاد می‌شود) و مفصل کشککی-رانی می‌تواند ایجاد شود.

علت اصلی تخریب غضروف در بیماری آرتروز، عدم وجود عروق خونی جهت تغذیه این ناحیه می‌باشد و از طرفی غضروف مفصلی فاقد عصب است و به هنگام آسیب دردی حس نمی‌شود که همین مسئله زمینه تخریب بیشتر را فراهم می‌کند.

البته تغذیه غضروف از طریق غشاء سینوویوم و حرکات مفصل انجام می‌شود.

دکتر-جعفر-رضازاده-جراح-زانو

جراحی، پایان درد آرتروز و درمان  قطعی آرتروز

امارها نشان دهنده ی این است که 50 درصد زنان بالای 55 سال به دلیل مشکلات مفصلی زانو، نیاز به عمل جراحی تعویض مفصل هستند، باید دانست که این عمل جراحی در مراحل بسیار پیشرفته آرتروز و در زمانی که روش‌های کمک‌درمانی ازجمله کاهش عوامل خطر و فیزیوتراپی موثر نباشد، به بیمار توصیه می‌شود.

طبق نظر بسیاری از پزشکان عمل تعویض مفصل بدون عارضه نیست، اما بدترین عارضه تعویض مفصل، عارضه عفونت است که در هیچ جای دنیا با تمام امکانات و وسایل جلوگیری و داروهای ضدمیکروب نیز نتوانسته‌اند ضریب آن را به صفر برسانند.

نکته ای دیگری که باید به ان اشاره کرد این است که جراحی تعویض مفصل زانو موجب ضعیف شدن ماهیچه چهارسر می‌شود. بنابراین برای این‌ که این مفصل بعد از جراحی در شرایط موجهی قرار بگیرد، باید حتما قبل و بعد از جراحی، حرکات ورزشی مناسبی روی مفصل انجام شود. به بیان دیگر، بیمار با رعایت اصولی چون کم کردن وزن و انجام ورزش‌های مخصوص مفصل تعویض شده به نتایج درمانی مطلوبی دست خواهد یافت.